12 mei 2015

Uncle Wellington's Wives


Vijf nummers telt de debuut-EP, When it takes a lot of time, van Uncle Wellington's Wives, een band die op deze blog al meermaals aan bod kwam. Opener is de reeds vooruitgestuurde single I will handle it for now. Heerlijk herkenbaar intussen is deze single een welgekomen gast in mijn boxen. De stem van Frie Mechele verleent dit nummer de onweerstaanbare mix van tot voorzichtigheid uitnodigende breekbaarheid en de kracht van een zelfbewuste vrouw. De mannenstem die er tegenover geplaatst wordt, versterkt dit geluid nog.
Samenzang is in de meeste nummers de sleutel tot succes en dat geldt zeker ook voor de vrouwen die Dhunché draperen over strijkers die een vleugje romantiek aan het zondagavondgevoel toevoegen. Eerlijkheidshalve moet ik dus bekennen dat als de mannenstem te sterk op de voorgrond treedt, zoals in het Emerald, ik wat minder gecharmeerd ben. In de tweede strofe wordt de melancholieke stem van Frie ernaast geplaatst en in die harmonie van stemmen schuilt dan wel weer schoonheid. 
In It's a pleasure, een song die bij elke beluistering lijkt te groeien, wordt verwezen naar Uncle Wellington en dat maakt me wel nieuwsgierig naar wie dit personage dan wel mag zijn. Intussen is dit alvast uitgegroeid tot mijn persoonlijke favoriet, hoewel het aanvankelijk wat wennen was. Ik kan me voorstellen dat dit live tot een prachtuitvoering kan leiden: alle elementen daartoe zijn in ruime mate aanwezig. Ook Lord, I fear eternity vroeg wat tijd om me te overtuigen. Hetzelfde euvel met de mannenstem in volle schijnwerpers dient zich opnieuw aan en gelukkig kiest de band er verder in dit lied voor om de samenzang haar werk te laten doen. Ik krijg maar niet te pakken waarom het voor mij zo'n verschil uitmaakt en wat mij tegenstaat aan die mannelijke vocalen als ze niet tegenover de stem van Frie Mechele geplaatst worden, maar bij elke beluistering weer hoor ik mijn mening hieromtrent bevestigd.

Je kan de EP bestellen via mail (info@unclewellingtonswives.be) of in enkele platenzaken kopen. 
De band speelt morgen 13/05 op Student Camping Zero Emission in Leuven en verder spelen ze een livesessie op Radio Quindo nu zaterdag en op 11/07 spelen ze in Ami in Antwerpen.

Geen opmerkingen: