31 augustus 2015

Twintig parels per maand: augustus 2015


Het is alweer het einde van de maand en dat betekent dat we u opnieuw twintig parels serveren. We zijn daarbij ook (maar niet alleen) door Pukkelpop beïnvloed natuurlijk...

  1. The apartment song - Do Make Say Think: ooit leerde ik met het album Goodbye enemy airship the landlord is dead deze band kennen
  2. Eros - Tortoise: krautrock die ik nog steeds graag af en toe eens op de draaitafel leg, uit Standards
  3. Snippet - Nils Frahm: Felt, de plaat waar dit nummer op staat, gaat vergezeld van zo'n mooi verhaal (om de buren niet te storen, plakte Frahm vilt op de hamertjes van zijn piano tijdens het opnemen van deze plaat thuis) dat het genot alleen nog maar vergroot
  4. Love hurts (live) - Gram Parsons and The Fallen Angels: geef mij maar deze hemels mooie versie
  5. Something in the air - Thunderclap Newman: dit ruikt naar revolutie op zijn Californisch
  6. Oasis - Amanda Palmer: ik bracht Who killed Amanda Palmer mee uit de bib en deze song sprong er toch wel echt uit
  7. Sun of the sons - Girls In Hawaii: deze Waalse band zag ik eindelijk eens live, op Feest In Het Park (zoals je hier kan lezen)
  8. Living well is the best revenge - Will Johnson: onder meer met Centro-Matic maakte Will mooie platen, maar ook zijn solowerk is meer dan de moeite waard. Hier covert hij R.E.M.
  9. Don't go now - Ratcat: in 1991 kocht ik op basis van dit singletje Blind love. De rest van de plaat is maar middelmatig, maar deze song blijft aangenaam om te horen
  10. Iron mic - Sugar Ray: Lemonade and brownies is ook al zo'n album dat ik kocht omwille van één liedje en ook hier geldt dat dit het enige leuke bleek. De band blijkt uit fans van Mike Tyson te bestaan, die vinden dat hij onschuldig opgesloten is en vrijgelaten moet worden. Dat Mike niet zo'n lieverdje was, zou later echter nog blijken
  11. Fuck the police - N.W.A.: ik ben erg benieuwd, zowel naar het nieuw album van Dr. Dre als naar de film Straight outta Compton over N.W.A, waar naast Dr. Dre o.a. ook Ice Cube en Easy-E meededen
  12. Jayou - Jurassic 5: een pak sympathieker (en wellicht ook minder kwaad) zijn deze 6 hiphoppers, wiens debuut ik graag hoor en die op Pukkelpop bewezen dat ze nog steeds weten hoe ze een mooi optreden moeten geven
  13. Nerve - GRRL PAL: ontdekt via mijn vriendjes/collega's van Indiestyle
  14. Broken necks - Eskimeaux: en dat geldt al evenzeer voor dit pareltje
  15. Spirit - Future Islands: van deze band kende ik eigenlijk enkel Seasons (waiting for you) maar nu hun heel goed optreden op Pukkelpop ging ik wat verder zoeken en dit is echt een pareltje om duimen en vingers bij af te likken
  16. Born, never asked - Laurie Anderson: deze dame ken ik vooral van O Superman maar ze blijkt nog wel meer mooie songs op haar palmares staan te hebben
  17. Career opportunities - The Clash: uit Sandinista, een plaat die wat moeite vraagt (onder meer doordat het een dubbel-album is), maar zeer de moeite waard
  18. Asshole dub - Minor Threat: één van de belangrijkste punkbands uit de VS maakt hier een dubversie van één van hun songs
  19. Faces - Residual Kid: deze drie jonge snaken wisten indruk te maken op Pukkelpop met hun wel erg aan Nirvana en Dinosaur Jr. verwante grunge
  20. Where you at - The Bohicas: toen mijn lief vorig jaar naar Pukkelpop ging, gaf ik haar deze tip mee
Beluister hieronder de twintig parels:

Geen opmerkingen: