26 april 2017

Retro review: Luka Bloom


Tot 1992 was Luka Bloom vooral de broer van de bekende folkartiest Christy Moore. The acoustic motorbike bracht daar verandering in en de tournee die bij de plaat hoorde, bracht hem ook naar zomerfestivals zoals Torhout/Werchter (waar ik hem live zag). Tot op heden heb ik nooit een mooiere omschrijving voor fiets gehoord dan "acoustic motorbike" trouwens...
De plaat zelf begint met Mary watches everything waarin Luka Bloom het folkkleed nog niet helemaal afschudt, maar hij verstelt het wel tot het past in een nieuw idioom dat hij voor het genre in zijn hoofd heeft. Zoals in wel meer songs, gebruikt hij de gitaar ook als ritmesectie. Het duidelijkst komt dat overigens naar voor in de titelsong en in Listen to the hoofbeat. De Ier kiest op deze plaat ook voor 2 covers, waaronder een toch wel verrassende (en wijd gewaardeerde) versie van I need love van LL Cool J. De hiphophit krijgt in deze  bewerking een liefdevolle toets mee en toen ik voor meisjes compilatiecassettes maakte, koos ik heel vaak om dit nummer toe te voegen. Maar ook van Can't help falling in love, dat Elvis Presley al onsterfelijk maakte, geeft de zanger hier een heel eigen(zinnige) vertolking. Opnieuw valt de tederheid in de cover op.
Het is dezelfde tederheid die afsluiter Be well siert, dat voelt als een zacht aanraken van een zieke in het ziekenhuis, voldoende om te laten weten dat je er bent en niet te hard om de patiënt niet wakker te maken. Het is niet het enige mooie liedje over de liefde, ook I believe in you weet te charmeren omdat het nooit klef wordt. Op een geheel andere manier bezingt ook Exploring the blue de liefde...
In 1992 was dit wellicht de meest beluisterde cd in mijn collectie. Die was nog helemaal niet zo uitgebreid als de huidige, zelfs niet proportioneel... Toch zat er heel wat moois tussen en dat deze plaat het vaakst gedraaid werd, zegt toch iets. Als ik er vandaag terug naar luister, weet ik meteen weer waarom...

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: