02 oktober 2017

Gelezen (105)

Op weg door de nacht - Ludwig Hohl



De kortverhalen van Ludwig Hohl mogen dan wel mooi geschreven zijn, ze mogen dan wel leuke tafereeltjes beschrijven uit een tijd die voor ons zo moeilijk voor te stellen is (en zich afspelen in Holland, Zwitserland of Marseille), ze beklijven niet. Vorm is belangrijk, maar inhoud moet er toch ook wel zijn, en deze verhalen missen voor mij wat ziel om me echt aan te spreken.

Aan een onbekende god - John Steinbeck


 
Alweer is dit een prachtboek van John Steinbeck, die ik intussen zowat mijn favoriete auteur mag noemen. Zoals wel vaker spreekt uit het boek zoveel liefde voor landbouwers (en arbeiders). Steinbeck beschrijft de ziel van de landbouwer, zijn liefde voor het land, zijn verbondenheid met dier en plant en doet dat allemaal in een verhaal dat ondanks alle tegenslagen toch weet te ontroeren en mee te slepen. 


Notendop - Ian McEwan


 
Ian McEwan vertelt het verhaal van stukgelopen huwelijk en het bedrog van de vrouw met de broer van haar man en al het rampzalige dat daarvan komt vanuit het standpunt van het ongeboren kind in de buik van zijn moeder. Dat unieke standpunt maakt dat je en frisse kijk krijgt op een verhaal dat eeuwenoud is (en mij meermaals deed denken aan Hamlet). De mooie taal die hij hanteert, de prachtige vergelijkingen, de gedetailleerde beschrijvingen, ze dragen allemaal bij tot een heel aangename leeservaring.


Schateiland - Robert Louis Stevenson



Ik kende dit verhaal van Robert Louis Stevenson nog wel uit mijn kindertijd, maar ben toch erg verbaasd hoe goed ik het nu nog vond. Het is een meeslepend verhaal, een terechte klassieker en echt een jongensboek, dat ik met veel plezier in afleveringen 's avonds aan mijn zoon bij het slapengaan wil vertellen.

De eerste echte leugen - Marina Mander


In een heerlijke taal, vol associaties en precies op maat van het tienjarig hoofdpersonage, weet Marina Mander een ontroerend verhaal te vertellen van een jongentje wiens moeder overlijdt, maar die uit angst om naar een weeshuis te moeten, dat voor iedereen verbergt. Dit is een heerlijk boek door de virtuoze stijl en het verhaal raakt je zonder ooit zeemzoeterig te worden.


Oscar - Jan Siebelink



Oscar en Ide, twee docenten Engels aan het gymnasium in Den Haag, worden gemobiliseerd wanneer de Duitsers in 1940 Nederland binnenvallen en krijgen een bijzondere opdracht. Daarbij komt, zo blijkt, Id om het leven. Net na de oorlog vraagt Ids vrouw, Esmée, aan Oscar om de tocht (van de opdracht) met haar over te doen en te laten zien waar haar man gestorven is. Esmée was, voor ze met Id samen was, de minnares voor Oscar en die laatste hoopt haar nu terug te winnen.
Ik had Jan Siebelink onlangs in De Wereld Draait Door gezien en wou wel eens iets van hem lezen. Knielen op een bed violen is zijn bekendste werk, maar bij mij onbekende auteurs kies ik als introductie wel eens makkelijker voor een dunner boek, wat hier ook het geval was. Ik beklaag het me alvast niet: het verhaal wordt mooi opgebouwd en al voel je vanaf de eerste bladzijden dat er iets gebeurd is tussen Oscar en Id rond de tijd van diens overlijden, een vreselijk geheim waarvan Oscar én de lezer zich afvragen of Esmée erachter komt...
Dit is een mooi boek over de verwarring van de eerste oorlogsdagen, maar vooral over vriendschap, liefde, verraad,...

Geen opmerkingen: