31 december 2017

Twintig parels per maand: december 2017


Net als vorig jaar kies ik ervoor om de laatste twintig parels allemaal uit het voorbije jaar te laten komen. Actueel dus in deze lijstjestijd, doe er uw voordeel mee:
  1. War is hell - Ho99o9: het album United states of horror liet me horen hoe goed deze band wel is (en ik heb Kurt te danken voor de tip)
  2. I ain't got time! - Tyler, The Creator: de beste hiphop dit jaar kwam van Kendrick Lamar, en daarna van Vince Staples, maar deze Tyler maakte eveneens een goeie plaat. De sample in de intro ken je misschien nog van Deee-Lite?
  3. Sharp dressed man - Xiu Xiu: deze cover van een ZZ Top song mocht niet ontbreken in dit lijstje
  4. Green light - Lorde: Melodrama van Lorde is een mooi album, dat weliswaar mijn eindejaarslijst niet haalde maar toch genoeg mooie parels bevat, zoals deze opener
  5. Wanna sip - Fever Ray: met Plunge liet Fever Ray opnieuw van zich horen dit jaar en dit is daaruit mijn favoriet nummer
  6. Second mistake - Ayya: één van de meest opmerkelijke verzamelaars dit jaar was zeker Mono no aware van het Berlijnse label PAN, waaruit deze song komt
  7. LMK - Kelela: volledige albums van Kelela zijn niet echt aan mij besteed, maar deze single is echt wel heel goed
  8. When I was young - : deze Deense brengt met de regelmaat van de klok geweldige songs uit
  9. Mermaid - Kedr Livanskiy: bijzonder electronische muziek uit Rusland, het is niet meteen wat ik verwacht had dit jaar te leren kennen, maar het album Ariadna is uw aandacht zeker waard
  10. The combine - John Maus: uit Screen memories komt dit bijzonder liedje
  11. Dum surfer - King Krule: hoewel hij één van de artiesten is die jonge mensen in mijn omgeving vaak noemen als in het oog te houden, ben ik nog niet overtuigd, maar dit liedje is wel goed natuurlijk
  12. Radio kids - Strand Of Oaks: jawel, ook dit jaar kreeg ik een knuffel van Timothy Showalter tijdens zijn concert in De Zwerver in Leffinge. Alleen al daarom (maar ook om zijn verdienstelijke nieuwe plaat dit jaar) verdient hij hier een plaatsje
  13. Playing guitars - Jim White: hét concert van het jaar, zo kon je eergisteren al lezen, was van Jim White in de 4AD in Diksmuide (toegegeven, veel concerten zag ik niet, maar dit was echt geweldig!)
  14. Still not dead - Willie Nelson: één van de langst levende countrylegendes maakte ook dit jaar weer een plaat, God's problem child, en hoewel ik die pas heel laat ontdekte (enkele dagen geleden), vind ik ze best wel goed
  15. If we were vampires - Jason Isbell And The 400 Unit: ook veel te laat ontdekt maar door veel van mijn muzikale vrienden getipt als één van de muzikale hoogtepunten van 2017
  16. Mary's eyes - Tori Amos: jawel, Tori Amos bracht dit jaar nog eens een (goeie) plaat uit en daarvan is dit de afsluitende song
  17. I am not at war with anyone - Luka Bloom: ook Luka Bloom is nog steeds productief en meer zelfs, de kwaliteit van zijn platen is nog steeds nooit minder dan goed
  18. Blood of the forgotten song - Joe Henry: nog een oude knar die alweer een goed album afleverde dit jaar
  19. Revenge song - Corbin: bijzonder plaatje, dit
  20. In de rij voor de soep - Meuris: Stijn Meuris ging dit jaar wat aan me voorbij, maar ik las in eindejaarslijstjes dat hij best wel een mooie plaat had gemaakt dit jaar (Vigilant), waarin hij de hedendaagse maatschappij op de schop neemt. Ik hou er wel van als hij zich eens goed boos maakt
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: