11 februari 2018

Black Panther


Music from and inspired by "Black panther" is een soundtrack die volledig in handen was van het goudhaantje van de hiphop momenteel, Kendrick Lamar. Die is tegenwoordig zo alomtegenwoordig dat je helaas soms recyclage van zijn eigen nummers vermoedt. Hoe anders houdt hij het vol om zo'n hoge productie aan te houden? Zo hoor ik in X flarden van Humble terug, amper vermomd in een bijna gelijkluidend woord (holler).
Ook die andere zeer succesvolle artiest, The Weeknd, zat mee achter de meeste songs. Het duidelijkst is hij aanwezig in afsluiter Pray for me. Verder is de lijst met gastmuzikanten indrukwekkend: SZA, Vince Staples, Anderson .Paak, James Blake, Travis Scott,...
Zoals het past bij een superheldenfilm van Marvel, spat de testosteron bij momenten in het rond: zo is Opps erg potent, opzwepend en uitermate geschikt voor de dansvloer. Paramedic! vecht dan wel een klasse lager, maar klinkt toch ook nog als het resultaat van een maandlang intensief spieren kweken in de fitness. 
Toch is het hoogtepunt van de plaat misschien wel de overgang tussen Bloody waters en King's dead, het bewijs dat Kendrick ook bijzonder goed nuance weet aan te brengen.
Voor mijn puberzoon zal de film misschien even indrukwekkend zijn, op mijn leeftijd zal dat niet zo gauw gebeuren bij mij omdat superheldenfilms nu eenmaal niet mijn ding zijn. Maar ik zal tenminste van de muziek kunnen genieten in de cinema.


Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: