06 februari 2018

Calexico


Het was me, toen ik het tot lied van de week koos in de laatste week van vorig jaar, nog niet zo opgevallen maar in de intro herken niet alleen ik, maar ook mijn lief With or without you van U2. Nochtans is dit de opener van de nieuwe plaat van Calexico, een band uit Tucson die al aan zijn tiende reguliere plaat toe is. Geen van die platen stelde me ooit teleur en dat is nog minder zo voor deze, die erg gevarieerd klinkt en waarop Joey Burns en John Convertino -die vroeger ook al samenspeelden bij Giant Sand- met hun kompanen als vanouds rock mengen met Centraal-Amerikaanse muziekgenres.
Dat levert onder meer het bijzonder mooie Flores y tamales op, een Mexicaanse song waarop ik niet stil kan zitten (tot grote hilariteit van zowel mijn lief als mijn dochter), maar ook Thrown to the wild dat terwijl de drums gestreeld worden, uitgroeit tot een kleine, bijzondere parel. Dead in the water had van Triggerfinger kunnen zijn als die band wat meer nuance in hun muziek zouden toelaten. Het iets meer dan een minuut durende Spinball is Godspeed You! Black Emperor dat de zwaarwichtigheid even van zich afschudt om in een zuiderse zon te genieten en gaat over in de nieuwe, bijzonder aanstekelijke single Under the wheels.
Ook de bonustracks zijn de moeite waard: in Longboard en Luna roja mag zang dan al ontbreken, ze laten niet minder kwaliteit horen dan de selectie die de eigenlijke plaat haalde. Curse of the ride is het soort lied dat ik graag uitkies om een rustmoment in te lassen in mijn maandelijkse selectie van twintig parels.
Calexico heeft al een indrukwekkende discografie en toch slaagt de band erin alweer het allerbeste van zichzelf te geven en dit album is dan ook één van hun beste, eentje om te koesteren dus.

Beluister hieronder het volledige album, inclusief bonustracks:

Geen opmerkingen: